
#19 לחזק את החוזקות
כמה קל לנו לראות חסרונות, איפה שקשה, לא מיושר, חורג מהמצופה, לשם נמשכת העין ותשומת הלב. אז אנחנו רואים את זה שהוא לא מפסיק לזוז,
כמה קל לנו לראות חסרונות, איפה שקשה, לא מיושר, חורג מהמצופה, לשם נמשכת העין ותשומת הלב. אז אנחנו רואים את זה שהוא לא מפסיק לזוז,
הרבה הורים שבאים אליי מאוד משתדלים לשמור את הפרעת הקשב בסוד. לפעמים הם אפילו לא ניגשים לאבחון כדי לא "לסמן" את הילד. העניין הוא שהילד
הטלפון מצלצל והמספר של בית הספר שוב על הצג. הטלפון הקבוע מהמורה, והדבר האחרון שמתחשק לך לעשות עכשיו זה לענות. את ממש לא רוצה לשמוע
אנחנו רגילים להתייחס להפרעת הקשב כאל מוסחות וחוסר ריכוז. אבל הפרעת הקשב היא הפרעה בוויסות של הקשב. והקשב נמצא על סקאלה שבקצה האחד שלה יש
אתם מבקשים מהילד לסדר את החדר, הוא נכנס אליו ויוצא ושום דבר לא השתנה. באופן דומה גם עניין סידור המערכת נראה כמו משימה בלתי אפשרית.
מחקרים מראים שהפרעת הקשב היא מאוד מאוד תורשתית, לכ80% מהילדים עם ADHD יהיה הורה עם ההפרעה. אם יש לך כהורה את ההפרעה, זה יכול להיות
הפרעת קשב וריכוז נתפסת בדרך כלל כבעיה שעיקרה בלימודים ובבית הספר. קושי לשבת בכיתה לאורך שיעור, קושי להתרכז במה שנאמר, מה שמוביל לציונים נמוכים שלא
איך נראה השולחן שעליו הילד מכין את שיעורי הבית? האם הוא מבולגן? מלא חפצים? האם נכנס הרבה רעש מהחלון? האם יש נורה מהבהבת? יש אח
הילד שלכם מתלונן על התפר בגרביים? זה ממש מציק לו לנעול נעליים? והפתק בחולצה? מגרד כל היום בלי הפסקה? ומה לגבי מרקמים של אוכל? יש
לראות את הילד קם כל רגע מהשולחן באמצע האוכל, הולך חוזר פותח את המקרר… זה ממש מעצבן. למה אי אפשר לאכול רגע בשקט????? מהצד השני,
ההגדרה של פינוק לא טוב, היא לעשות באופן קבוע עבור הילד את מה שהוא כבר יכול לעשות בעצמו. אז למשל, אם הילד שלנו כבר יכול
אימפולסיביות היא גם מאפיין שיכול להימצא אצל בעלי הפרעת קשב. זה בעצם אומר שהילד שלכם עושה ורק אחר כך חושב אם זה היה רעיון טוב.
הילד שלכם נמצא ברכבת הרים רגשית? הוא עובר משמחה וצחוק לבכי סוער וזעם ברגע אחד? אפילו לא תמיד ברור מה גרם לזה? ואיך פתאום באמצע
אנחנו רגילים להגיד מה אסור. אסור להרביץ, לקלל, להתחצף, לשקר. אסור לאכול הרבה ממתקים או לקפוץ על הספה. אסור לקשקש על הקיר או לצאת לכביש.
כשמישהו פונה אלינו בכעס, עם שאלה שמתחילה בלמה עשית… למה ככה…. או אומר לנו שהוא לא מרוצה מאיתנו או ממשהו שעשינו התגובה האוטומטית שלנו תהיה
זה שספורט חשוב לילדים עם היפראקטיביות, זה ברור מאליו, הם מוציאים אנרגיה. אבל מה שהרבה לא יודעים הוא שהספורט גם עוזר לילדים ללמוד מיקוד של
אז מהם מעברים? מעברים הם שינויים מפעילות אחת לאחרת. מה שנראה לנו טבעי וקל, יכול להיות לא פשוט עבור ילד עם הפרעת קשב. למשל: בבית
אחת מתופעות הלוואי של הפרעת הקשב היא שינה לא טובה. ובינינו, איך אנחנו מרגישים אחרי כמה לילות בלי שינה? עייפים, עצבניים, עם קושי להתרכז… נשמע
דמיינו לעצמכם שאתם יושבים בשיעור, המורה מלמדת, כל הילדים מקשיבים, מצביעים, עונים ורושמים במחברת. רק אתם לא מצליחים להישאר עם המורה מתחילת משפט ועד סופו.
קורה לכם שהיום עף ולא הספקתם כלום? שיש ערימה של משימות אבל היא ממשיכה להיערם? תיכננת להכין ארוחת צהריים מושקעת והנה הגיע הצהריים אבל הארוחה
אז החלטתם לצאת לטיול של כמה ימים. טיול משפחתי כייפי כזה. שבו אתם והילדים מבלים ביחד, שהם נהנים אחד עם השני ואיתכם. סוף סוף קצת
כשאנחנו עוברים לגור ביחד ומתחילים ליצור משפחה, כל אחד מאיתנו מגיע עם המזוודה שלו. יש בה אמונות לגבי איך משפחה צריכה להתנהל, מה תפקידו של
ביטחון עצמי ואמונה ביכולות שלו, הוא אחד הדברים החשובים ביותר לאדם. מי שמאמין שהוא יכול, שיש לו כוחות, שהוא יימצא דרך להתגבר, גם מנסה יותר
כמה את מותשת מ1 עד 10? כמה את נותנת ונותנת ונראה שהילד לא מעריך את זה? אולי הוא אפילו מעניש אותך? מציב לך תנאים? לא
הפרעת קשב ופעלתנות יתר, בניגוד לשמה, היא בעיקר בעיה של ליקוי בתפקודים הניהוליים. זה בעצם אומר שלילד יש קשיים ב: יכולת להתארגן (למשל להכין את
נניח שראיתי בחנות שמלה ממש מדהימה אבל מאוד יקרה. ונניח שגנבתי אותה. בכל פעם שאני לובשת אותה אני מקבלת המון מחמאות, כי היא באמת יפה,
כשאני שואלת הורים, מה חשוב להם שהילדים שלהם יהיו כאשר הם יהיו בוגרים, רוב ההורים רוצים ילד עצמאי. כזה שמפרנס את עצמו, נמצא בזוגיות, יודע
מבחינת הילדים שלנו, מגפת הקורונה, יותר משהיא מהווה נזק פיזי, היא מהווה סכנה לחוסן הנפשי. כתוצאה מהבידוד החברתי נגרם לילדים שלנו נזק נפשי, חינוכי
מהי שיחה משפחתית השיחה המשפחתית הינה מפגש קבוע של המשפחה כדי לדבר על דברים שמעניינים אותנו וחשובים לנו. ההשתתפות הינה זכות ואינה בכפייה. נפגשים אחת
כולנו מקווים שהילדים שלנו יהיו תלמידים טובים. לכאורה, רצון טבעי. אנחנו מכירים את הילדים שלנו ויודעים, שמטבעם הם חכמים, סקרנים, מלאי מרץ. אם הם כאלה,
ילדים (ומבוגרים גם..) רוצים, צריכים וזקוקים לחוש שייכים. כאשר תינוק נולד, האינסטינקט שלו הוא להשתייך למשפחה. הוא "מבין" שכדי לשרוד הוא חייב להשתייך לקבוצה שדואגת
אנחנו נוטים לכרוך אותם תמיד ביחד: חוקים וגבולות. אבל אם זה לא אותו דבר, מה ההבדל בינהם? ההבדל הוא פשוט: חוקים חלים על כל בני
סיפור על שתי ערים עובר-אורח שהתקרב לעיר גדולה, שאל אישה בצד הדרך, "איך האנשים בעיר הזו?" "איך היו האנשים במקום שממנו אתה בא?" "נוראים", אמר
מהי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות? הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות המכונה באנגלית ADD ו ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית. כלומר הפרעה במוח שככל
ברוב המקרים הוא נרגש, חושש ,ולפעמים מאוכזב. לפעמים הוא יותר מודאג מהתגובה שלנו מאשר ממה שכתוב בתעודה. תפקידנו לעודד אותו ולגרום לכך, שהילד ייתן משוב
יש לי 3 ילדים ושקית במבה אחת… איך מחלקים אותה בינהם? סופרים כך שכולם יקבלו בדיוק אותו הדבר? אולי אחד מהם בכלל לא אוהב במבה?
המקום בו נמצאים הגבולות אנחנו רוצים לשים גבולות, כי הרבה כבר נאמר על החשיבות שלהם ועל הנחיצות שלהם. אבל מה זה גבול ואיפה בדיוק שמים
אווירה משפחתית היא הקולות, הריחות, התחושות שאדם מקבל כשהוא נכנס אלינו הביתה. אלו כמו שלטים שנמצאים על הקירות ואומרים אצלנו נוהגים כך. למשל: אצלנו אוהבים
© 2020 כל הזכויות שמורות
ד"ר ליאורה שיפטן
נבנה ע"י : אמיר לוי בניית אתרים
0506778393