סימנים, התנהגויות ומאפיינים שיש לבעלי הפרעת קשב. אם אתם חווים חלק גדול מהם על עצמכם או רואים את הסימנים אצל אחד הילדים, או בן/בת הזוג כדאי לפנות לאבחון.
- טווח קשב קצר – קושי בארגון והתמדת קשב לאורך זמן. קופצים ממחשבה למחשבה. או מעניין לעניין
- מיקוד – קושי להתמיד קשב בגורם רלוונטי וקושי בנטרול גורמים מסיחים. בצד השני של הרצף – מיקוד יתר – קושי בניתוק הקשב מגורם מסוים. כן, גם מיקוד יתר הוא סימן להפרעת קשב ולא רק חוסר מיקוד.
- חלוקת קשב – קושי בהפעלת מספר איזורים תפקודיים במח בו זמנית, כמו היכולת להקשיב, לרשום, לפרק ולהרכיב משימות, להעתיק מהלוח….
- קשיי ארגון – קושי לשמור על סדר ורצף של דברים על פי חלוקה קטיגורית כלשהי. כמו למשל לארוז לטיול או לסדר מערכת.
- קשיי תכנון – קושי בביצוע בעיקר כאשר אין ערך מתגמל מיידי ומשמעותי.
- תחושת זמן – קושי בתפישה והערכה של זמן (עבור ילדים עם הפרעת קשב משמעות הזמן היא מה קורה מרגע שעולה צורך מסוים ועד שבא על סיפוקו). כמה זמן זה דקה או רבע שעה? כמה זמן לוקח לי להגיע מהעבודה הבייתה? כמה זמן עובר מרגע שאני יוצא להפסקה עד שיש צלצול לחזור לכיתה? הזמן הוא פלואידי עבור בעלי הפרעת קשב.
- קושי לעקוב אחרי סדרה של הוראות ברצף – יבצעו את ההוראה הראשונה, או האחרונה או בכלל לא.
- קושי לעקוב אחר שיחה – אם הם מדברים, הם שם. כשאחרים מדברים הם אינם.
- קושי בזרימה ושטף של שפה מדוברת או כתובה – מחשבות זורמות במהירות, ומציפות מכל הכיוונים והילד מתקשה לתרגם אותן למילים מתקשה להעביר מחשבות מהמוח לפה או לדף.
- רגישות אסוציאטיבית – הקשב נקטע כשמילה או משפט "מזכירים" להם משהו אחר שהם זורמים אתו…
- זכרון מקוטע לפעמים נשלף לפעמים לא. קושי להתחיל, להתמיד ולסיים משימות – לא על רקע התנגדות או חוסר הבנה.
- קושי להבחין בין עיקר לטפל או לזהות משפטי מפתח – לא על רקע של חוסר הבנה.
- ריבוי טעויות הנובעות מחוסר זהירות או חוסר תשומת לב לפרטים – מתחיל לקרוא את השאלה, משלים בדימיון ועונה על מה שנדמה לו ששאלו…מחסיר אותיות, מילים או משפטים, הופך ספרות, אותיות….
- מאבד או שוכח חפצים – שזקוק להם לצורך משימות או פעילויות אחרות (משחק, עפרון, ספר, יומן, שיעורי בית….) חושב ששם את המחברת בתיק ולא מבין לאן היא נעלמה. אצל מבוגרים נראה איבוד של ארנק, מפתחות, טלפון לעיתים קרובות.
- נמנע, לא אוהב או לא מתלהב להיות מעורב במשימות שדורשות מאמץ שכלי ממושך (דף עבודה, שיעורי בית….)
- קושי לראות אפשרויות במצב נתון. ראייה של שחור ולבן או של ברירה אחת.
- נראה משועמם, אדיש, חסר מוטיבציה.
- נראה עייף, איטי, נרפה או עצל.
- נראה מהורהר או שקוע בעצמו.
- לא אוהב ומתקשה להסתגל לשינויים. נוקשה ביחס לחוויות חדשות או שינויים בלו"ז.
- מתקשה לעבור ממשימה למשימה.
- מאחר כרונית גם אם קם בזמן.
- מרגיש "מוצף" במשימות שגרתיות יומיומיות.
- נוטה לדחות משימות ל"מחר".
- מתחיל דברים בהתלהבות ולא מסיים (מאבד עניין או מתייאש).
- מגלה חוסר עקביות וחוסר התמדה בביצוע.
- לעיתים רגיש למגע, רעש, ריח או אור.
מאפיינים של היפראקטיביות / אימפולסיביות
- נמצא בתנועה מרובה: מניע את ידיו או את רגליו, מקפיץ רגל, קם במצבים בהם הוא אמור לשבת ומתקשה לשחק או לשבת באופן רגוע.
- מדבר ללא הרף – בצורה שאינה מתאימה למצב.
- מתפרץ לדברי אחרים ומתקשה לחכות לתורו.
- מפריע לאחרים.
- עלול לבצע פעולות מבלי לחשוב על תוצאות מעשיו.
- מתקשה "להפיק לקחים" ממעשיו.
אם אתם או קרובים אליכם חווים חלק גדול מהסימנים האלו, יכול להיות שמדובר בהפרעת קשב. לפעמים זה יוצר ויכוחים או מריבות כשנראה שהאדם שמולנו לא מקשיב לנו, לא מתעניין, מתחיל פעולה ולא מסיים, כל הזמן מאבד דברים. זה לא בכוונה ולא תמיד בשליטה. זה לא בגלל שאנחנו לא מעניינים אותו. או שלא אכפת לו. יש כלים ויש דרכים לעזור לו וליחסים. הכי חשוב להבין שזה לא מכוון אלינו, לא בכוונה ולא מתוך כוונה רעה. שיש לו הרבה רעש בתוך הראש ומה שנראה מבחוץ כחוסר עניין יכול להיות הרבה רעש מבפנים.